“Communicatie is voor ons geen bijzaak”, vertelt Ronald. “Het gaat niet alleen om wát we vertellen, maar ook wát we zichtbaar willen maken”. Met zo’n 1300 leden, tientallen betrokken partners en een groeiend netwerk van boeren en particuliere grondeigenaren, speelt Natuurrijk Limburg een belangrijke rol in het realiseren van een groener Limburg. “We verbinden niet alleen boeren met elkaar, maar ook beleidsmakers en burgers. En we laten zien wat die verbinding oplevert in het landschap”. De belangstelling voor deelname aan het ANLb groeit hard. “Er is meer vraag dan geld”, zegt Ronald. “Boeren hebben de natuur in hun hart en zijn bereid om er aan bij te dragen. Wij vertellen hoe ze agrarisch natuurbeheer onderdeel kunnen maken van hun bedrijf”.
Onconventionele middelen
Om agrariërs te bereiken, gebruikt Ronald onconventionele middelen. “Old school zou je in elk dorp een bijeenkomst organiseren, maar met een provincie van 120 km lang, is dat niet haalbaar”. Daarom bedacht hij communicatie via ‘banners’ ofwel advertenties in populaire apps voor boeren, zoals weerapps of sportnieuws. Met een sprekende foto voorzien van de slogan ‘Met agrarisch natuurbeheer, kun je ook geld verdienen’, wist hij maar liefst 1,9 miljoen bezoekers te verleiden op de advertentie te klikken. Dat leverde in drie maanden tijd 800 hectare nieuw ANLb-beheer op. “Een fantastisch resultaat, waar je met traditionele middelen misschien wel twee jaar voor zou moeten uittrekken”. Ronald boekt meer successen. Bijvoorbeeld door in campagnes de Limburgse cultuur aan te spreken. “In Boerderij Magazine en Nieuwe Oogst gebruikten we flyers met de tekst ‘Geer de koffie, veer de vlaai’. Ofwel Limburgs voor ‘Nodig mij uit op de koffie, dan neem ik de vlaai mee’”. Zo probeert hij de boeren te raken met gevoel: dat werkt!”.
Als het aan Ronald ligt, gaat Natuurrijk Limburg mee in de ontwikkeling van gebruik van AI. “Je kunt er bijna niet meer om heen. Ons collectief is nu zo groot aan het worden geworden, dat we een een eigen CRM-systeem met Salesforce aan het ontwikkelen zijn. Niet alleen voor de contractverwerking, maar ook om de communicatie richting alle leden te stroomlijnen”. Een ander mooi project is de nieuwe website: eigenlijk meer een platform waar leden in een beveiligde omgeving hun ANLb-gegevens kunnen inzien, instructievideo’s kunnen bekijken en nieuws op maat ontvangen. Zo wil Ronald wil het nog laagdrempeliger maken voor de deelnemers. De ANLb-agent, die hij vanuit zijn AI-interesse bouwde helpt daar ook bij. Een vraagbak, die 24/7 vragen beantwoord over alles rondom de ANLb- contracten, inclusief verwijzingen naar ondersteunende bronnen. Dat maakt de kennis nog toegankelijker. “Door kennis gericht te delen, vergroten we de kwaliteit van het beheer. Dat helpt ons stap voor stap te groeien en verder te professionaliseren”.
ANLb-kit voor Kids
Niet alleen boeren, ook burgers moeten het ANLb begrijpen, vindt Ronald. “Veel mensen die langs een wintervoedselakker lopen, denken dat de boer er niks mee doet. Maar daar schuilen overwinterende akkervogels en muizen, die op hun beurt weer uilen en roofvogels aantrekken. Wij moeten dat verhaal vertellen”. Om dat te doen, ontwikkelde hij een educatief pilot-project via scholen: ANLb-kit voor Kids, waarbij eigen leden in 2026 het verhaal op school en op het ANLb-perceel in Jip & Janneke taal aan kinderen gaan vertellen. “Die kinderen vertellen dat door aan hun ouders en zo bouw je draagvlak bij meer generaties”. Ronald vindt het belangrijk om de boeren in de ANLb-gebieden goed zichtbaar te maken. “Op 25 grote borden door de hele provincie, laat Natuurrijk Limburg trotse boeren zien, die vertellen wat zij bijdragen aan biodiversiteit, landschap en klimaat”.
Een ander leuk project is de Field-safari, een vernieuwde vorm van de traditionele veldbijeenkomst. “Door de thema’s akker-, grasland- en landschapselementen te combineren, kunnen we in één keer veel meer mensen bereiken. Zo’n bijeenkomst sluiten we af met een vergadering en een netwerk-BBQ, zodat deelnemers elkaar leren kennen en ervaringen uitwisselen”. Dat versterkt ook het ‘wij-gevoel’ en de betrokkenheid.
Hoewel Ronald uit de bedrijfswereld komt, voelt hij zich helemaal thuis in het groene werkveld. “In het begin zei ecologie me niets, maar nu geniet ik enorm van wat ik onderweg zie. Door mijn werk kom ik op zoveel mooie plekken dat het soms wel lijkt alsof ik met vakantie ben. Helemaal als ik met collega’s in de natuur loop, zie ik tien keer meer, want zij kennen de vogels en weten ook waar ze dan te zien zijn: dat vind ik prachtig”.
Met een groeiend ANLb budget, de transformatie naar een nog professionelere organisatie en de verantwoordelijk voor het ANLb in de hele provincie, ziet Ronald volop kansen. Het vertrouwen van de provincie om het agrarisch natuurbeheer verder uit te bouwen, is er. De komende jaren ligt de focus op verder groeien in kennisdeling, digitale innovatie, ledentevredenheid en meer zichtbaarheid. “Ik wil dat mensen begrijpen wat agrarisch natuurbeheer ècht betekent en wat boeren doen. Niet alleen voor de natuur, maar voor de toekomst van ons allemaal. Als we dat verhaal goed blijven vertellen, dan maken we het verschil.”
